Spotkanie informacyjne w sprawie „Koncepcji sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego”

04 marzec 2016, 11:31 (wiek: 8 lat) Kategoria: Ochrona różnorodności biologicznej i ekosystemów na terenie Dorzecza Parsęty poprzez edukację dzieci i młodzieży

W Sali konferencyjnej ZMiGDP odbyło się spotkanie informacyjne w sprawie „Koncepcji sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego”, która zakłada stworzenie sieci bezpiecznych szlaków rowerowych na terenie naszego województwa. Na szczególne zainteresowanie zasługuje trasa łącząca Bałtyk z Wałczem, potocznie zwana „Korytarzem Bałtyk – Wałcz”.

Trasa przechodzi przez tereny ZMiGDP i dlatego jest tak ważna dla rozwoju turystyki rowerowej na terenie Pomorza Środkowego.

W spotkaniu uczestniczyli Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego - Tomasza Sobieraja, Pani Wanda Nowotarska oraz przedstawicie gmin ZMiGDP. Spotkanie miało na celu zaprezentowanie koncepcji tras rowerowych na terenie woj. zachodniopomorskiego oraz nakładające się na nią trasy rowerowe projektowane przez Związek.

http://rbgp.pl/334/raport-koncowy - raport końcowy z realizacji projektu

http://rowery.rbgp.pl/mapa_trasy.html#8/53.640/15.889 - mapa z naniesionymi głównymi korytarzami rowerowymi

Trasa Bałtyk – Wałcz

Trasa ma dwie odnogi w północnej części województwa, które zbiegają się w Białogardzie. Jedna prowadzi z Mielna drogą rowerową przez Koszalin; natomiast druga bierze swój początek w Kołobrzegu i w większości biegnie po nasypie dawnej linii kolejowej przez Gościno i Karlino. Za Białogardem trasa wiedzie na południe przez Połczyn-Zdrój, Złocieniec, Świerczynę i dalej do Wałcza.

Największym potencjałem odznacza się północny odcinek trasy. Uzupełniając stosunkowo niewielkie braki na przebiegu dróg rowerowych, może wykształcać się pętla rowerowa spajająca największe miasta Koszalińsko – Kołobrzesko - Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego.

Drugi, funkcjonujący od dawna i rozpoznawalny odcinek poprowadzony po nasypie linii kolejowej, znajduje się między Złocieńcem a Połczynem-Zdrojem, który to łączy się z Trasą Pojezierną (1000 Jezior). Uzupełniając infrastrukturę rowerową między Białogardem a Połczynem stworzy się dogodne warunki do przeniesienia części ruchu turystycznego z pasa nadmorskiego na pojezierza. Całość trasy ma przekrojowy charakter zarówno w wymiarze społeczno- ekonomicznym jak również krajobrazowym. Przebiega przez tereny odznaczające się (zaraz po SOM) najwyższym poziomem rozwoju jak również przez obszary diagnozowane jako Specjalna Strefa Włączenia. Tym bardziej zasadne wydaje się stworzenie „pomostu” łączącego wskazane obszary. Trasa biegnie przez najbardziej charakterystyczny krajobraz w województwie. Począwszy od panoramy morza bałtyckiego, pagórkowate moreny Szwajcarii Połczyńskiej, pojezierza i doliny rzeczne kończąc na wielkich, zwartych kompleksach leśnych.

Szlak dobiega do granicy z województwem wielkopolskim w miejscowości Dobino i powinien mieć kontynuację do Skrzatusza i dalej do Piły. Pozwoli to włączyć się w europejską trasę R1 i Transwielkopolską Trasę Rowerową (TTR) prowadząca do Poznania.

Niedobory infrastruktury rowerowej na odcinku Złocieniec-Wałcz można zniwelować poprzez wykorzystanie, licznie występujących, utwardzonych dróg leśnych.